آموزش سئو و تولید محتوا
سئو چیست SEO چیست آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو متمم
با هر محتوایی که روی وبسایت شما قرار میگیرد، در حال ارائه اطلاعاتی به صورت رایگان به مخاطبان خود هستید. حال این محتوا میتواند معرفی یکی از محصولات برندتان، یک مطلب آموزشی و یا یک مطلب خبری باشد. اما برای خلق یک محتوا شما باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید و بر اساس یک رویه مشخص پیش بروید تا بتوانید محتوایی اثرگذار را تولید کنید. مراحل تولید محتوا که در آموزش ساخت محتوا آنها را فرا خواهید گرفت، به ترتیب زیر هستند. بنابراین تولید محتوای صوتی یکی از روشهای نوین و جذاب تولید محتوا به شمار میرود.
همچنین این پارامتر به سطح تخصص و اعتبار محتوا در یک موضوع یا حوزه خاص نیز اشاره دارد. این کار با تولید محتوا پیرامون یک حوزه خاص و استفاده از کلمات کلیدی آن قابل انجام است. عدم انجام کیورد تارگتینگ و تمرکز روی کلمات غیرمرتبط، نرخ تبدیل را برای سایت شما به شدت کمتر میکنند. در نتیجه درآمدزایی سایت و جذب مخاطبان هدف به درستی انجام نمیشود. اگر قصد دارید صرفا به یادگیری این موضوع جدای از آموزش سئو بپردازید، میتوانید دوره آموزش تحقیق کلمه کلیدی را تهیه نمایید. از سوی دیگر، یکی دیگر از اصول بهینه سازی و آموزش سئو سایت، آشنایی با اجزای سایت است.
به زبان ساده، سئو خارجی مثل صحبت از یک متخصص و مرجع قرار دادن او در یک همایش یا کنفرانس است. به همین شکل اگر سایت ما در سایت های دیگر لینک شود و مرجع قرار گیرد موتور جستجو به سایت ما به چشم یک سایت مرجع و محبوب نگاه می کند . البته بحث در اجرا پیچیده تر می شود اما انتظار می رود با ماهیت کلی سئو خارجی سایت آشنا شده باشید. تحقیق کلمات کلیدی بحث پیشرفته ای است که شرح همه موارد آن در این صفحه از سایت نمی گنجد، هرکدام از این مراحل در صفحه زیر به ریز شرح داده شده اند. در بخش اول، شما به تحقیق در مورد کلمات کلیدی و توسعه محتوای سازگار با سئو پرداخته و نخستین مراحل توسعه یک استراتژی موفق سئو را درک خواهید کرد. شما یاد خواهید گرفت که سئو یک فرآیند مستقل نیست بلکه بخشی جداییناپذیر از اکوسیستم جامع بازاریابی دیجیتال است.
گوگل امروز دوست دارد به صفحات تخصصیتر رتبه بدهد و برای شناخت تخصص مقاله از سیستم معناگرایی استفاده میکند. از نظر من مهمترین بخش مقاله؛ مقدمه یا Intro است.در مقدمه باید نکات بسیار زیادی را رعایت کنید. یکی از بهترین روشها برای زیباسازی محتوا استفاده از تگهای هدینگ برای تفکیک مقاله است. اگر صفحهای که میسازید یکی از ۳ آیتم بالا را داشته باشد؛ میتوانید وارد مرحله بعدی شوید، در غیر این صورت باید به فکر ساخت صفحه دیگری باشید. بیایید ببینیم چگونه از لینکهای محتوایی به بهترین شکل استفاده کنیم. لطفا توجه داشته باشید نوع آدرسدهی بالا یک حالت عمومی بهینه است اما پیکربندی آدرسهای وبسایت خیلی حرفهای تر از این میتوانند پیکربندی شوند.
یادگیری چنین مفاهیمی در آموزش سئو بسیار مهم است که در بخش مقدمه باید بیان شود. به عنوان مثال ساختار یک سایت از صفحه اصلی شروع شده و در پله بعدی به دستهبندیها و زیرمجموعههای آن رسیده و در نهایت به صفحات مانند پستهای بلاگ یا محصول و غیره میرسد. به این نکته توجه کنید که ایجاد ساختار سایت نباید بیشتر از 3 لایه باشد. چراکه میتواند روند خزش را سختتر کرده و به تجربه کاربری صدمه وارد کند. یکی از موضوعات جانبی در آموزش سئو که گوگل و کاربران میتوانند از طریق آن به پلتفرم شما اعتماد کنند، Topical authority است. تاپیکال آتوریتی به این مسئله اشاره میکند که سایت شما قصد دارد در یک حوزه خاص به یک مرجع تبدیل شود.
بدین معنا که بتوانید با به کارگیری تمام عناصر، از طراحی پوسترها و حتی لحن محتوا گرفته تا قراردادن دکمههای دعوت به اقدام (CTA)، مخاطب را به سایت جذب و او را به انجام کاری که مدنظر دارید سوق دهید. اگر هنوز به این موضوع شک داری که سئو اهمیتی نداره و نمیتونه به کسب و کار تو کمک کنه یا درآمدت رو افزایش بده، پیشنهاد میکنم این ویدیو رو مشاهده کنی تا قشنگ با جریان و بحث سئو آشنا بشی. نوشتن محتوا سئو شده میتواند چالش بزرگی باشد، اما اگر از قوانین سئو متن به بسیار ساده هم هستند پیروی کنید، میتوانید یک محتوا متناسب با موتورهای جستجو بنویسید. در نتایج مقالات مرتبط پیمایش کنید و چند مورد را برای لینک سازی داخلی به صفحه جدید خود انتخاب کنید. این نه تنها سایت شما را کاربرپسند میکند، بلکه به گوگل کمک میکند تا سایت شما را بخزد و صفحه جدید شما را مشخص کند (از طریق انکرتکست) تا به درستی آن را فهرست و رتبه بندی کند. یک نیاز اصلی برای نوشتن محتوای با کیفیت بالا، نوشتن محتوایی است که به راحتی قابل خواندن باشد.
کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما میشود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفتهاید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینهی کمتری خواهد داشت. مردم جهان روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده میکنند (منبع). لینک بیلدینگ در سئو داخلی در ادامه به مبحث لینک بیلدینگ پرداخته می شود. در فیلم دوم آموزش سئو، توضیح داده شده است که از مالتی مدیا در سایت خود استفاده کنید. دیدیم که اگر بروزرسانی محتوا را رها کنیم ،عملا به سئو سایت خود ضربه میزنیم. به طور کلی عبارات کلیدی لانگ تیل رقابت کمی دارند اما بهتر است قبل از شروع کار رقبا را بررسی کنید تا مطمئن شوید رقابت روی آنها کم باشد.
به همین دلیل در صورتیکه قصد تولید محتوا برای سایت کسب و کارتان را دارید باید اصول تولید محتوای سئو شده را بیاموزید تا از مزایای تولید محتوا با استفاده از سئو بهره مند شوید. سئوی محتوا (Content SEO) یکی از جنبههای ضروری در سئوی سایت است که بر بهینه سازی و تولید محتوای با کیفیت به منظور بیشتر دیده شدن سایت و کسب رتبه در گوگل متمرکز است. هدف اصلی سئوی محتوا، تولید محتوای سئو شده، مرتبط و با کیفیت است به نحوی که هم پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و هم به الگوریتمهای گوگل و اصول سئوی داخلی (On Page SEP) پایبند باشد. ربات گوگل استانداردهای مشخصی برای آنالیز محتوای صفحات و شناسایی کلمات کلیدی در آن دارد. بعد از مراجعه به یک صفحه و در اولین قدم، تلاش میکند تا با الگوریتمهای مختلف، موضوع صفحه و مفهوم کلیدی آن را شناسایی کند. در ادامه کیفیت محتوای متنی و تصویری را سنجیده و پس از مقایسه با سایر صفحات وب تعیین میکند که جایگاه ما در نتایج جستجو کجا خواهد بود.
اگر سایت بزرگی دارید و به صورت مداوم آپدیت میشود؛ مثلا هفتهای یک مقاله مینویسید و صفحات دیگر به سایتتان اضافه میشود؛ یکی از بهترین گزینهها این است که برای سایتتان سیستم اسکیمای اختصاصی کد نویسی شود. مثلا یک سایت شرکتی یا پزشکی یا چیزی شبیه به اینها دارید و نمیخواهید به صورت مداوم محتوا تولید کنید. به طور مشخص schema markup میتواند ۲ مزیت مهم برای سایت شما به همراه داشته باشد. استفاده اشتباه و ناشیانه از فایل robots.txt میتواند خزش و ایندکس یک وبسایت را نابود کند. استفاده فایل robots.txt جلوگیری از خزش تعدادی از صفحات سایت است که نمیخواهیم توسط رباتهای گوگل ایندکس شوند. در ۲ مثال بالا در واقع ما یک صفحه مهم داریم با آدرس example.ir/title که با اضافه شدن پارامترهای فوق نیز تفاوت چندانی در محتوای صفحه بوجود نمیآید.
همانطور که گفته شد بک لینکها برای جذب مخاطب و خزندههای گوگل، تاثیر بسیار زیادی دارد. به طور کلی برای بک لینک دادن میتوانید به روش پولی و یا رایگان اقدام کنید. در مورد این نوع سایتها ما کاری که انجام میدهیم به این صورت خواهد بود که ابتدا یک قیف ایجاد میکنیم. کاربر ابتدا با برند شما آشنا شده و سپس با آگاهی و شناخت برند کم کم به شما اعتماد خواهد کرد. در نهایت به دورههای آموزشی شما ترغیب شده و آنها را دنبال میکند.
در روش کلاه سفید، متخصص سئو با رعایت تمامی نکات و اصول گوگل، سایت را بهینه میکند. اما از آن جایی که سئو سایت فرایندی زمان بر است، استفاده از این روش میتواند روند رسیدن به نتایج اول گوگل بسیار کندتر کند. این دو ویدیو نقشه راهی را به شما نشان خواهد داد که مکانیزم گوگل را بشناسید و به راحتی هر سایتی را به رتبه یک گوگل برسانید. به این نکته توجه کنید که هر نوع سایتی مباحث آموزش سئو خاص خود را در زیردسته این 4 بخش دارد. به عنوان مثال، شما باید برای سایتهای فروشگاهی نسبت به آموزش سئو محصول نیز اقدام کرده و آن را در تک تک صفحات محصول، آرشیو و غیره رعایت کنید. در ادامه میخواهیم برحسب نوع و کاربری سایت، چند نکته آموزشی سئو را برای شما ذکر کنیم که میتوانید همین حالا در پلتفرمهای خود به کار ببرید.
این فرایند در فرمهای مختلفی مانند مقالات، ویدیوها، پادکستها، اینفوگرافیکها و حتی محتوای تعاملی مانند نظرسنجیها و مسابقات ارائه میشود. هر یک از این فرمتها میتواند به شکل منحصر به فردی با مخاطبین ارتباط برقرار کند و تجربهای به یادماندنی برای آنها ایجاد کند. سئو کلاه سفید را میتوان روشی از سئو نامید، که به واسطهی آن میتوانید بسیار هدفمند، دقیق و اصولی کاربران را از فضای مجازی وارد سایت کنید و از این طریق رتبه سایت را در گوگل افزایش دهید. با استفاده از این روشها هیچ خطری شما را تهدید نمیکند و شما یک سیر صعودی را برای سئو سایت خود مشاهده میکنید. به طور کلی با استفاده از کلمات کلیدی درست و به اندازه، ایجاد بک لینکهای اصولی و استاندارد، لینک سازی داخلی و خارجی و … میتوانید سئو کلاه سفید را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اکثر روشها و تکنیکهای سئو کلاه سفید را میتوان به صورت آموزش رایگان سئو در سطح وب تماشا کرد.
طراحی صفحات فرود Splash برای دریافت اطلاعات از ترافیک ورود هستند. کاربری این صفحات برای زمانی است که میبایست اطلاعات خاصی از کاربر برای هدفی مشخص در حین ورود دریافت کرد. مثلا میتوان به تاییدیه سن، نمایش دادن یک اعلامیه و غیره اشاره نمود. اگر بخواهیم صفحه فرود لید را کمی جمعوجورتر کنیم و آن را در ابتدای قیف فروش قرار دهیم، صفحه فرود فشار بدست میآید. در این صفحات، محتوای کمتری به کار رفته شده و عناوین آن برجستهتر هستند. همچنین هدف اکثر این نوع صفحات دریافت یک سرنخ کوچک از کاربر مانند شماره تلفن یا ایمیل است.
بعد از انتخاب موضوع و پیدا کردن کلمات کلیدی، سعی کنید نهایت تلاش خود را در تولید محتوا جدید بگذارید، هرچی محتوای شما تازه تر و یونیک تر باشد مخاطبین بیشتری به مطالعه آن میپردازند و برند شما قطعا مطرح تر خواهد شد. سعی کنید از عکس ها و فیلم های مرتبط استفاده کنید و در عکس های خود حتما کلمات کلیدی بکار ببرید. چندین استراتژی مختلف برای کلمات کلیدی وجود دارد که می توان آنها را اتخاذ نمود. یکی از آنها شروع تلاش برای رتبه بندی کلمات کلیدی long tail و پس از آن هدف قرار دادن کلمات کلیدی عمومی تر است. اما همچنین می توانید با تمرکز بر روی کلمات کلیدی عمومی شروع کنید و سپس کلمات کلیدی long tail را هدف قرار دهید. علاوه بر آن شما می توانید فعالیت های بیشتری را دنبال کرده، رویکرد خود را گسترش دهید و محتوای بیشتری درباره کارهای مختلف اضافه کنید، یا می توانید همه را به طور همزمان انجام دهید.
از طرفی گوگل هم نسبت به تاثیر لینکهای خارجی آگاه است و الگوریتمهای متنوعی شامل پنگوئن و الگوریتم SpamBrain را برای مقابله با سایتهایی که از این روش استفاده میکنند توسعه داده است. همچنین ارسال خبرنامه از طریق ایمیل و پیامک میتواند ارتباط مستمر کاربر با سایت را حفظ کرده و در آینده شانس ما برای حضور در گوگل دیسکاور و نمایش محتوای جدید به این گروه از این مخاطبین را افزایش دهد. اول اینکه به ما فرصت میدهد تجربه رسیدن به رتبه 1 گوگل در کسب و کار خود را داشته باشیم و درک کنیم که با سرمایهگذاری در سئو چه میزان مخاطب و درآمد خواهیم داشت. تبلیغات آنلاین برخلاف آنلاین، تاثیر مستقیم بر جستجوی نام برند ندارند ولی به شدت بر افزایش بازدید سایت و مهم شدن یک صفحه در آن موثر هستند. بارها تجربه کردهایم که یک صفحه بعد از ورود بازدیدکنندگان زیاد از مجراهای تبلیغاتی به لندینگ مهمی در سایت تبدیل شده و حتی به عنوان یکی از Sitelinks های اصلی در گوگل نمایش داده میشود. برای انتخاب کلمات باید درک دقیقی از اهداف کسب و کار، هدف کاربر از جستجو و میزان جستجوی ماهانه هر عبارت داشتهایم تا زمان و منابع خود را صرف کسب جایگاه در عباراتی کنیم که بیشترین سودآوری را داشته باشند.
در سئو اگر ما در کنار فعالیت های معمول یک سری فعالیت ها جهت افزایش اعتبار سایت به شکل کاملا طبیعی انجام دهیم که ریسک آن کم باشد و قابل ردیابی نباشد در دسته سئوکاران کلاه خاکستری قرار میگیریم. یک سری کارها در سئو وجود دارند که انجام آنها ریسک بالایی ندارد مثل فعالیت و لینک سازی در دایرکتوری ها که در دسته سئو کلاه خاکستری قرار میگیرند. بله منظور آن است که اگر سایت ما برندینگ بالا ندارند و کاربران به صورت خودجوش به ما لینک نمی دهند ما به شکلی خودمان این فرآیند را انجام دهیم که طبیعی باشد تا موتورهای جستجوگر (گوگل، بینگ و ...) شک نکنند. به مهمترین و موثرترین فاکتور در سئو خارجی یعنی لینک سازی رسیدیم. کسب لینک از سایر سایتها، در سریعترین زمان بیشترین تاثیر را بر رتبه ما به ویژه در یک عبارت خاص (انکرتکست استفاده شده) میگذارد و به همین دلیل محبوبیت بالایی در میان متخصصین سئو دارد.
شما میتوانید با دیدن آموزش سئو، سایت خود یا دیگران را به نتایج برتر گوگل ببرید و درآمد خود را افزایش دهید. یکی از بهترین راهکارها که سایتهای مجلهای از آن غفلت میکنند ساخت صفحات هاب برای کسب رتبه در کلمات کلیدی رقابتی است که در تصویر بالا مشاهده میفرمایید.. در فصل تولید محتوا و همچنین فصل سئو وردپرس در مورد سئو On-page مفصل صحبت کردم. در تمام صفحات سایت فروشگاهی میتوانید همان نکات را پیادهسازی کنید. صفحه اصلی سایت؛ پرقدرتترین صفحه سایت است و این موضوع خیلیها را به اشتباه میاندازد و فکر میکنند هر کلمه کلیدی که در صفحه اصلی هدفگذاری کنند؛ به سرعت رتبه میگیرد. یعنی شما باید ابتدا تحقیق کلمات کلیدی خود را انجام داده باشید و سپس شروع به سئو سایت وردپرسی خود کنید به زبان ساده اگر بخواهم بگویم؛ تحقیق کلمات کلیدی ربطی به هیچ پلتفرمی ندارد.
تولید محتوا برای سایت به شما این امکان را میدهد که با استفاده از محتوای جذاب و مفید، کاربران را برای مدت زمان طولانیتری در سایت خود نگه دارید. این امر نه تنها به بهبود تجربه کاربری کمک میکند، بلکه میتواند به بهبود رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو نیز منجر شود. پیشنهاد میکنیم که یادگیری سئو را به صورت مرحلهای و متناسب با نیاز خود برنامه ریزی کنید. مثلا برای شروع یک پروژه باید بر مفاهیمی شامل تحقیق کلمات کلیدی و تدوین استراتژی سئو مسلط باشید و در چند ماه ابتدایی لازم نیست که در مورد لینک سازی خارجی مطالعه و تحقیق کنید. ولی پیش از آن پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه سئو خارجی را به دقت مطالعه کنید. راهکارهای بسیاری را میتوان در بالا بردن رتبه سایت در گوگل رایگان یا پولی بیان کرد.
منابع متنوع و جذابی برای یادگیری سئو وجود دارد و خوشبختانه بیشتر آنها رایگان هستند. مثلا در سایت آکادمی وبسیما میتوانید به 200 مقاله، 30 ساعت ویدیو و 20 کتاب به صورت کاملا رایگان دسترسی داشته باشید و دانش اولیه برای ورود به حوزه سئو را فرا بگیرید. محتوای ارائه شده در آکادمی وبسیما با هر تجربه آموزشی که در گذشته داشتهاید متفاوت است. بررسی نظرات شرکت کنندگان پیشین و سابقه کاری آنها گواهی براین موضوع است. منظور من از تجربه کاربری در این بخش چیزی فراتر از سرعت سایت و https است. بعضی از سایتهای محتوایی (مخصوصا قدیمی) ظاهر واقعا افتضاحی دارند.
این فرایند نه تنها اطمینان میدهد که محتوای شما همواره تازه و مرتبط باقی میماند، بلکه به تقویت اعتبار وبسایت شما در نزد موتورهای جستجو نیز کمک میکند. در واقع آپدیت مقالات و اطلاعات موجود در سایت یکی از اقدامات مهم در سئو محتوا هست. از همان روزهای آغازینِ شروع فعالیت گوگل، لینکسازی مهمترین ابزار رباتها برای درک ارتباط موضوعی و اعتبار صفحات وب بوده است. البته لینکسازی هدف مهمتری هم در اینترنت دارد؛ ایجاد مسیرهای دسترسی به محتوای جدید و مرتبط برای کاربر. در این بخش از کارگاه آموزش تولید محتوا، با استانداردهای لینکسازی داخلی و خارجی و مفاهیمی شامل ارتباط موضوعی، لینک نوفالو و تشویق کاربر به کلیک (Call to Action) آشنا خواهیم شد.
تکنیکهایی برای افزایش بازدیدکننده و نرخ تبدیل به مشتری به شما خواهیم آموخت که استفاده از آنها بسیار ساده است ولی میتواند اثربخشی محتوای شما را تا 2 برابر افزایش دهد. پس همان سایت و همان شاخص هاست و هیچ تفاوتی در سئو سایت اختصاصی با سایت وردپرسی وجود ندارد. اما وردپرس گاها کار ما را راحت تر می کند و آن هم به دلیل وجود پلاگین های آماده سئویی می باشد که در مخزن وردپرس وجود دارد. زمانی که جستجو می کنیم "فست فود در زعفرانیه" فست فود های موجود در زعفرانیه به ما نمایش داده می شود. حال فرض کنید در زعفرانیه هستیم و جستجو می کنیم "فست فود نزدیک من" اینجا هم گوگل با توجه به اینکه در منطقه زعفرانیه هستیم، فست فودهای زعفرانیه را به ما نمایش می دهد و این کار الگوریتم کبوتر می باشد.
تصویر مناسب یعنی؛ اگر همه متنهای صفحه حذف شوند، کاربر با مشاهده تصاویر مفهوم مقاله را درک میکند. موارد فوق الذکر تنها برخی از الگوریتم های گوگل بوده است، لازم است بدانید تعداد الگوریتم ها خیلی بیشتر است. سعی میکنم به مرور صفحه آموزش الگوریتم های گوگل را آپدیت نمایم و مابقی الگوریتم ها راهم مورد بررسی قرار دهم. الگوریتم MUM مفهوم جدید به محتوا و نحوه پاسخ به کاربران می دهد به شکلی که کاربران در سریعترین زمان ممکن و به بهترین شکل نیاز خود را رفع نمایند. رنک برین بر پایه هوش مصنوعی بنا شده است و هدف آن تشخیص مفهوم عبارت جستجو شده توسط کاربر و نمایش بهترین نتیجه به آنها می باشد.
برای دوره اموزش سئو یک پروژهی نهایی نیز تعریف شده است که در آن مهارتآموز باید تمامی مهارتهایی را که یاد گرفته پیاده و اجرا کند. درصورتی که جزو نفرات برتر دوره باشید وارد دوره ۲ماهه کاراموزی سئو آمانج خواهید شد. این باید یک رابطه دو طرفه باشه، مجموعه همه تلاششو برای تحقق این موضوع میکنه و من با دانشی که کسب کردم تونستم کار مورد علاقم رو پیدا کنم. بقیم اگر پیگیری و تلاش داشته باشن با رسیدن به تخصص میتونن کار مورد علاقشونو شروع کنن... قطعا اگر شما این بخش از محتوا صفحه را مطالعه میکنید، باید تا حدودی به مفاهیم و مباحث سئو تسلط داشته باشید. پس اگر میخواهید فروش اینترنتی داشته باشید و آن را افزایش دهید، نیاز دارید تا یک سایت یا پیج اینستاگرام داشته باشید.
بهترین روش برای رسیدن به این هدف ایجاد کتابخانههای کوچک در سایت است که به آن خوشهی موضوعی (topic cluster) میگویند. محتوای تولید شده در بازاریابی محتوا در کانال های مختلفی منتشر میشود. سایت، اینستاگرام، یوتیوب، توییتر و… کانالهای مختلف انتشار محتوا است اما مهمترین کانال انتشار محتوا برای بسیاری از کسبوکارها وبسایت است. اینجاست که کانتنت مارکتینگ و سئو با هم ارتباط پیدا میکنند و هردو به یکدیگر نیاز دارند. بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) یک رویکرد استراتژیک است که هدف آن انتشار و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مفید به منظور جلب توجه کاربران هدف است. هدف بازاریابی محتوا جلب توجه کاربران و هدایت آنها به سمت اقدام مطلوب ( خرید، سفارش، تماس تلفنی و … ) است.
سایر ابزارهای استفاده شده در دورههای آموزشی قابل خرید به صورت اشتراکی هستند و چند شرکت در ایران این خدمات را ارائه میدهند. در این وبینار دو ساعته که روز اول مهر 1400 برگزار شد، ابتدا برای شناخت نحوه مدیریت محصول، با انواع محصولات در یک فروشگاه اینترنتی آشنا شدیم. سپس صفحات مختلف در یک وبسایت فروشگاهی، یعنی لندینگهای فروشگاه، صفحات دستهبندی و برچسبها را بررسی کرده و نحوه تولید محتوا برای هر صفحه را آموختیم. پیش از آنکه به مبحث جذاب توزیع محتوا برسیم، باید به چند پرسش اساسی و پرتکرار پاسخ بگوییم. در این بخش به بررسی رایجترین اشتباهات سئو در سایتهای فارسی زبان پرداخته و به سوالات مهمی که همواره برای کارشناسان تولید محتوا آزاردهنده است پاسخ میدهیم.
آموزش سئو میتواند شما را به یک متخصص سئو برای ارائه خدمات آنلاین بهینه سازی سایت تبدیل کرده یا آنکه درآمد و فروشتان را از طریق سئو سایتهای فروشگاهی، شرکتی و برندسازی آنها بیشتر کند. این کار هم به صورت پروژهای، سهیم شدن در سود فروش (گرفتن پورسانت)، هم با آموزش و یا ارائه خدمات مشاوره سئو قابل انجام است. مهمترین هدف و اهمیت آموزش سئو، افزایش محبوبیت، اعتبار برند (برندسازی) و فروش یا درآمدزایی از طریق فضای مجازی است. امروزه یادگیری سئو از آنجایی مهم است که تعداد کاربران فضای مجازی با توجه به آخرین آمارها در سال 2023 به بیش از 5.18 میلیارد نفر معادل با 64.4 درصد از کل جمعیت جهان رسیده است. این آمار نشان میدهد کاربران فضای مجازی در یک دهه گذشته بیش از 2.1 برابر افزایش یافتهاند. از سوی دیگر، میزان فروش اینترنتی در طی این مدت از عدد 1.33 میلیارد دلار به 6.5 برابر این رقم رسیده است.
در آموزش سئو، بخش مهم دیگری که برای سایتهای چند زبانه با مخاطبین بین المللی مهم میباشد، سئو سایت انگلیسی زبان است. جالب است بدانید در حدود 26 درصد از کاربران اینترنت در جهان مخاطب محتواهایی با زبان انگلیسی هستند. بنابراین سئو سایت در این حوزه نیز میتواند ترافیک ارگانیک بسیار زیادی را به سمت سایت شما جذب نماید. این آپدیت در طول 29 روز انجام شد و موضوع آن از سوی گوگل، ارتقا و بهینه سازی سیستم بررسی جستجوی گوگل است. هدف این سیستم پاداش بهتر به نظراتی با کیفیت بالا است که محتوایی با تحلیل و جزئیات بهتری ارائه میکنند.
اصولا دورههایی که تحت عنوان بسته آموزش سئو مبتدی ارائه می شوند فقط به نکات کلی و تئوری سئو اشاره دارند. درست مانند این است که شما تنها کتابهای علوم تجربی را مطالعه کنید و خود را یک پزشک ماهر و حاذق بنامید! حرفه ای ترین متخصصان سئو معتقدند تجربه و دانش را هنگام اجرای پروژه و آزمون و خطا کسب کرده اند. هنگامی که شما فقط به تعاریف تئوری سئو متکی باشید، قطعا در بخش اجرایی و عملی دچار مشکل خواهید شد. ممکن است این پرسش برای شما هم مطرح شود که موفقیت در سئو چقدر زمان میخواهد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم آموزش سئو بسته به تواناییهای فرد ممکن است ظرف مدت 3 ماه قابل انجام باشد. با این حال مهمترین بخش، کسب تجربه و آشنایی با ترفندهای بهینه سازی سایت است که میبایست آن را به صورت پروژه محور انجام دهید.
اما امروز متاسفانه؛ اکثر سایتهای محتوایی؛ فقط اخبار را ترجمه میکنند و منتشر میکنند. با توجه به اینکه مقالات کیوردهای لانگتیل معمولا کوتاه هستند، خیلی از افراد نمیتوانند محتوای بیش از ۵۰۰ کلمه بنویسند. شما سعی کنید حتما مقدمه قوی بنویسید و دیگر اطلاعات ارزشمند وارد کنید تا محتوای صفحه زیر ۱۰۰۰ کلمه نباشد. البته در عدد ۱۰۰۰ نکته خاصی نیست؛ اما معمولا مقالهای که کمتر از ۱۰۰۰ کلمه باشد؛ ممکن است بار محتوایی مناسبی نداشته باشد. علاوه بر نکاتی که در آن فصل آموختید؛ نکات زیر را هم در سایت محتوا محور پیادهسازی کنید. در ساختارسازی سایتهای محتوا محور ۲ فاکتور بسیار مهم را باید مورد توجه قرار دهیم.
طبق مطالعهای که توسط SEMRUSH انجام شده ۳۶ درصد از مقالاتی که دارای h2 , h3 هستند دارای عملکرد بهتری از نظر ترافیک، میزان اشتراک در شبکههای اجتماعی و تعداد بک لینک دارند. به یاد داشته باشید که یک صفحه بنیادی خوب باید دارای یک موضوع اساسی باشد که ارتباط بسیار نزدیکی با یکی از حوزههای اصلی فعالیت کسب و کار شما داشته باشد. توانایی گوگل در تمایز قائل شدن بین کلمات جستجو شده را جستجوی معنایی (Semantic Search) مینامند. این توانایی با انتشار بروزرسانیهای رنک برین (RankBrain) و مرغ مگسخوار (Hummingbird) در الگوریتم گوگل انعکاس بیشتری پیدا کرد. در هردو بروزرسانی گوگل با استفاده تکنیکهای پردازش زبان طبیعی (NLP) و هوش مصنوعی (AI) سعی در تشخیص بهتر نیت کاربر از جستجو دارد.
برای استفاده از این قابلیت در بهبود سئو سایت خود، میتوانید علاوه بر استفاده از افزونههایی مانند Yoast Seo یا Rank Math، از ابزار اسکیما مارک آپ گوگل نیز در این لینک استفاده کنید. حال مقادیری که از شما خواسته شده را وارد نموده و کد HTML آن را ایجاد کنید. شما میتوانید از ابزارهای صحت سنجی کدهای اسکیما نیز برای اطمینان از صحیح بودن کد اسکیما خود استفاده کنید. با توجه به این تعریف، گوگل بهبود محتوا از نظر شاخصهای E-A-T، یک عملکرد مثبت در نظر گرفته اما به طور رسمی آن را ملاکی برای رتبه بندی اعلام نکرده است. با این حال باید بدانید این موتور جستجو، الگوریتمهای متعددی را برای سنجش تخصص، اعتبار و اعتماد بخشهای مختلف سایت اعم از صفحات و نویسندگان آنها در نظر گرفته است که در ارزیابی کیفیت سایت شما تاثیر گذار خواهند بود. اگر میخواهید با این فاکتورها بیشتر آشنا شوید، بهتر است نگاهی به مقاله “الگوریتم EAT چیست” داشته باشید.
حتی برخی مشتریان برای اطلاع از جدیدترین محصولات یک برند در وبسایت آنها ثبت نام میکنند تا در صورت موجود بودن برخی محصولات بلافاصله آنها را تهیه کنند. بنابراین لازم است یاد بگیرید چگونه یک محتوای جذاب برای ایمیلمارکتینگ بنویسید. برچسب اوپن گراف (og tag) سبب میشود که محتوای شما در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک شناخته شده و به اشتراک گذاشته شود. این نوع از برچسب شامل اطلاعاتی از محتوا است که تعیین میکند در صورت به اشتراک گذاری آن در شبکههای اجتماعی، چه عنوان و تصویری برای پیشنمایش محتوا نمایش داده شود. Call to action یا فراخوانی به اقدام المانی است که کاربران را به انجام اقداماتی نظیر مطالعه بیشتر، دانلود، خرید، ثبت نام و … تشویق میکند. فراخوانی به اقدام باید مرتبط با صفحهای که کاربر در حال خواندن آن است باشد.
این بخش همچنین شما را با بینشهایی از الگوریتمهای همیشه در حال تغییر موتورهای جستجو مجهز میکند و شما را با پیشرفتهای این صنعت بهروز نگه میدارد و به شما میآموزد که چگونه از آنها نترسید. این فرصت را برای تسلط بر سئو و ارتقاء شیوههای بازاریابی دیجیتال خود از دست ندهید. صفحه ای که به رتبه یک میاد حتما کاربران در اون صفحه مدت زمان زیادی را سپری کردند و جذابیت دارد. البته این روش با همه هزینهها و ریسکهایی که به دنبال دارد همچنان مورد استفاده گروهی از فعالین حوزه سئو و سایتهای بزرگ قرار میگیرد. رسانههای شخصی یا تحت مالکیت ما میتوانند کمک زیادی به اعتبار برند ما کنند. مثلا یک صفحه پرمخاطب در یوتیوب یا پادکستی که دنبال کننده زیادی دارد با اینکه ماهیت شبکه اجتماعی به خود نمیگیرد ولی موجب معرفی برند و ایجاد وفادارای در مخاطب خواهد شد.
با بازاریابی محتوایی است که میتوانید سئو و البته فروش سایتتان را بیشتر کنید. همانطور که گفتم از نظر سئو؛ صفحات دستهبندی محصولات؛ مهمترین صفحات هستند. بنابراین برای انتخاب کلمه کلیدی صفحات دستهبندی احتیاج به تفکر بیشتری دارید. صفحات مهم سایتهای فروشگاهی برای جذب ترافیک؛ صفحات دستهبندی محصولات هستند که معمولا روی کلیدواژههای رقابتی هدفگذاری میشوند و رقابت بسیار سنگینی برای کسب رتبه وجود دارد. با لینکبیلدینگ میتوانیم اعتبار سایت را بالا ببریم و در کلمات کلیدی مهم که احتیاج به اتوریتی و اعتبار بالا دارند رتبه بگیریم. سرعت سایت از نظر گوگل یک فاکتور رتبهبندی است و جزو سیگنالهای تجربه کاربری است.
ملموسترین و مهمترین نشانه سئو موفق سایت که میتوانید با کمک آن متوجه پیشرفت سایت خود شوید، دستیابی به رتبههای بالاتر در نتایج SERP موتور جستجو است. شما میتوانید در روند آموزش سئو، طی جلسات کوچینگی که با آقای دهقانی خواهید داشت، نکات بسیاری را در مورد سئو سایتهای مختلف دریافت کنید. اکنون بیش از 7 میلیارد انسان در زمین زندگی میکنند و تعداد وبلاگها نیز چیزی در حدود 1 میلیارد عدد است. با یک حساب و کتاب سرانگشتی به خوبی میتوان فهمید رقابت پادکست 1420 برابر کمتر از وبلاگ نویسی است. این رقم حتی در وب فارسی نیز کمتر است؛ بنابراین سئو کردن پادکست و بالا آوردن این چنین محتواهایی میتواند یک نوع برندینگ و راهکار برای افزایش ترافیک و ماندگاری کاربر در سایت شما باشد. ما در آموزش سئو این صفحه و مقالات سایت به صورت کامل و جداگانه راجع به این موارد توضیحاتی را ارائه کردهایم.
در مورد مرغ مگس خوار و راه هایی که برای بهبود آن می توان پیشنهاد داد باید هزاران کلمه نوشت که در این صفحه نمی گنجد، لذا در صورت تمایل صفحه آموزش الگوریتم مرغ مگس خوار را مطالعه نمایید. ماه عسل درک درست از عبارت جستجو شده پاسخ های کوتاهی است که گوگل از طریق گراف دانش خود در قالب یک باکس به کاربران نمایش می دهد که همه اینها در راستای رضایت کاربر می باشد. در آینده سعی می کنیم الگوریتم های سایر موتورهای جستجو هم مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش به بیان و شرح مختصر مهمترین الگوریتم های گوگل می پردازیم، برای مشاهده و مطالعه جامع به صفحه آموزش الگوریتم های گوگل مراجعه کنید. گوگل گاهی در بالای لینک 1 باکسی قرار می دهد که پاسخ مستقیم به سوال یا کوئری است که کاربر جستجو کرده، به آن پیشنهاد ویژه گوگل یا جاینت ریزالت می گوییم. زمانی اتفاق می افتد که کاربر وارد صفحه شود و بدون کلیک روی لینک ها و بازدید از صفحه دیگری سایت را ترک نماید.
آموزش استفاده از محصولات خود را در نظر بگیرید یا فرایندی را که مربوط به تجارت شماست را به تصویر بکشید. از فیلم ها میتوانید در هر بخش از مقاله خود با هر عنوان و محتوایی استفاده کنید. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبهی بهتری را به مقالهها و محتوای یک سایت اختصاص دهند. کلمهی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که میتوان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیبهای اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن میسازند و بهکار میبرند. برای یافتن جدیدترین ایده ها به منظور تولید محتوا در اینستاگرام میتوانید به این مقاله در وب سایت کد و سئو مراجعه کنید.
از اینکه تیترهای استفاده شده در بخشهای مختلف متن گویا هستند و خواننده را از محتوای پاراگراف بعدی آگاه میکنند مطمئن شوید. سعی کنید از کلمات و سوالاتی که کاربران جستجو میکنند در تیترها استفاده کنید و در پاراگرافهای بعدی توضیحات بیشتری بدهید. کاربران را مجبور نکنید برای کسب اطلاعات اصلی در مقاله شما غرق شوند، اطلاعات مهم و اصلی را به سرعت در اختیار کاربر قرار دهید. منظور از شکاف محتوایی (Content Gap)، اطلاعاتی است که در نتایج جستجوی گوگل و رقبا پوشش داده شدهاند، اما در محتواهای سایت شما موجود نیست. هدف این است که شکافهای محتوایی را شناسایی کرده و آنها را با محتوای معتبر، مرتبط و با کیفیت پر کنید.
زمانی که شما با ابزارهای دیجیتالی برای تبلیغات محصول و خدمات خود اقدام کنید، قادر خواهید بود تا رشد و سئو سایتتان را نیز سریعتر کنید. در آموزش سئو از صفر تا صد رایگان (مقدماتی تا پیشرفته) ما به استراتژیها و خدمات دیجیتال مارکتینگ در هماهنگی و همراهی با سئو نیز اشاراتی داشتهایم. هنگام انجام تحقیق درباره کلمات کلیدی، می توانید اطلاعات زیادی از صفحات نتایج (SERP) بدست آورید. اگر می خواهید بدانید که هدف افرادی که از کلمات کلیدی شما استفاده می کنند چیست، به سادگی آن کلمات کلیدی را گوگل کنید و به نتایج جستجو نگاهی بیندازید. سعی کنید تولید محتوای شما به گونه ای باشد که به نیاز هر کلمه کلیدی بدست آمده، پاسخ دهد.
در هنگام نوشتن ریپورتاژ تکنیکهای زیادی وجود دارد که به واسطهی آنها میتوان کاربران و خزندههای گوگل را جذب خود کرد. با وجود سادگی این تکنیکها، اما بسیاری به آنها توجهی ندارند و به همین دلیل نمیتوانند نتایج خوبی را دریافت کنند. ما در موضوع آموزش سئو از پایه میخواهیم این سرفصلها را برای شما آماده کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید نتیجه بهتری درمورد بحث یادگیری سئو سایت داشته باشید. سایتهای زیاد ایرانی و خارجی وجود دارند که در آنها میتوانید برای خود یک بلاگ ایجاد کنید و هرازگاهی پستی از خود را در آن منتشر کنید. البته این روش معمولا در آموزش کامل سئو رایگان بیارزش خوانده میشود و افراد کمی سراغ آن میروند. اگر میخواهید پس از گذراندن اموزش رایگان سئو، یک ابزار مهم و تخصصی برای پیدا کردن کلمات کلیدی داشته باشید، ما به شما Kwfinder را پیشنهاد میدهیم.
خوانایی در مورد بسیاری از عوامل از جمله ساختار متن، طول جمله و نوشتن پاراگراف های واضح می باشد. به همین دلیل است که یک رابطه خوب بین سئو و محتوای عالی ضروری است! خوشبختانه طی سالهای اخیر، با بهبود الگوریتمهای موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کمرنگتر شوند. پاراگراف پایانی این محتوا مجموعه چند ویدیو آموزشی در رابطه با سئو داخلی است که بخشی از آن به سئو محتوا پرداخته و در ادامه باقی موارد سئو داخلی را هم توضیح میدهد. پس به صورت جداگانه در مورد تحقیقات کلمات کلیدی ، روش های مختلف آن + یک تمرین عملی خواهیم پرداخت.
به طور کلی برای آن که بتوانید از سئو خارجی مخاطبان و کاربران زیادی را پیدا کنید، باید در قدم اول سئو داخلی خود را به حد مطلوبی رسانده باشید و همچنین سایتتان دارای محتواهای غنی و پربار شده باشد. اما به طورکلی میتوان گفت که تولید محتوا باکیفیت، اهمیت بیشتری از این موضوع دارد اما اگر قادر به گذاشتن کلمه کلیدی در URL هستید، چرا که نه، این کار را حتما انجام دهید. علاقمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد سئو مربوط به محتوا سایت به مقاله آموزش سئو محتوا مراجعه کنند. توصیه میشود که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان صفحه قرار دهید به کار ببرید؛ چراکه کاربران در موتور جستجو آنها را سرچ میکنند و در نتیجه احتمال مشاهده و پیشنهاد مقالات شما بیشتر خواهد بود. برای درک اهمیت سرعت سایت بهتر است بدانید آمازون هر 100 میلی ثانیه تاخیر در لود شدن سایت را علت کاهش فروش یک درصدی این فروشگاه بیان کرده است.
فقط اگر دانشجوها بموقع ویدیوها رو میدیدن و در وبینارها سوالات تکراری نمیپرسیدن خیلی بهتر بود. شما کاربران میتوانید از طریق این لینک، اقدام به مشاهده لیست آپدیتهای گوگل نمایید. به طور کلی هنگامی که یک سایت به خوبی لود نمیشود و عکسهای آن به نمایش در نمیآیند، متن جایگزین تصویر به جای تصویر قرار میگیرد. قبل از هر چیزی باید به این بحث اشاره کرد که در مورد سئو سایت HTML مهمترین موضوعی که وجود دارد، قالب سئو شده HTML میباشد. اینکه کدهای درست و اصولی استفاده شده و قواعد سمنتیک و معنایی کدنویسی را در صفحه به درستی رعایت کرده باشند.
یعنی تا یک سال به آپدیتهای دوره سئو مقدماتی و پیشرفته دسترسی دارید. تمامی محتواهای آموزشی، منابع، تمرینها، پروژهی نهایی و مدرک دوره در بخشهای مربوط در آن پنل بارگذاری میشود و در دسترس مهارتآموز قرار میگیرد. من برای وبسایت شرکتی که کار میکردم در این دوره شرکت کردم و با این دوره تونستم تا حدود 80درصد نیازم رو برآورده کنم و با یسری مطالعات جانبی به چیزی که میخواستم برسم و الان هم دارم روی سایت شرکت کار میکنم. درکل راضی بودم چون من قبلا هم یسری آموزش در این حوزه گذرونده بودم که اصلا این بهم پیوستگی و کاربرد رو نداشت. این اولین دوره بود که درامانج شرکت کردم ولی قطعاً آخرین دوره نخواهد بود. من خیلی خوشحالم با امانج آشنا شدم.وقتی وب سایت رو دیدم اطلاعاتی که در صفحه قرار داده بودند سرفصل ها شون هزینه مناسب شون پشتیبانی مناسب شون باعث شد که دوره رو ثبت نام کنم.
بعضی از صفحات که مهمتر هستند دهها کلمه کلیدی با هدف جستجوی یکسان نیز خواهند داشت که به آنها اختصاص یافته است. گام اول در تحقیق کلمات کلیدی یافتن ایدههای اصلی است که قرار است از دل آنها هزاران کلمات کلیدی در بیاید و برای شما جذب ترافیک کنند. امروزه تحقیق کلمات کلیدی از فاز سئو فراتر رفته و حتی در مقاصد بازاریابی نیز مورد توجه قرار میگیرد. خیلی از افراد که شروع به یادگیری سئو میکنند، تنها گزینه مدنظرشان این است که سئوکار شوند و پروژه انجام دهند یا در یک شرکت به عنوان متخصص سئو استخدام شوند. درصورتی که دوره سئو جامع یا مقدماتی را ثبت نام میکنید به هیچ پیشنیازی احتیاج ندارید. اما اگر دوره سئو پیشرفته را ثبت نام میکنید؛ حتما سرفصلهای دوره آموزش سئو مقدماتی را مطالعه کنید.
سئو